VISIE

Hoe creëren we deze sfeer waar kinderen zichzelf kunnen zijn?

  • Onze missie is dat elk kind de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft. Daardoor kiezen we bewust voor kleinschalige kampen, zodat elk kind gezien en beluisterd kan worden. We trachten de kin deren zoveel mogelijk individueel te ondersteunen, maar geven ook veel zorg aan de groep. Kinderen kunnen doorheen de dag ZELF kiezen wat zij belangrijk vinden om die dag te doen, en hoe. Uiteraard gebeurt dit steeds ook rekening houdend met de groep.

    We zetten in op het groepsgevoel en de vorming van de groep door door elke ochtend samen de dag te starten, samen plannetjes te maken en de tijdens tussendoortjes en de lunch samen te zitten in de kring, het zogenaamde ‘nesten’. We overlopen dan bij de kinderen hoe het gaat, waar ze nog zin in hebben, waar de behoeften liggen en hoe de begeleiders of andere kinderen daarbij van betekenis kunnen zijn.

    We geloven dat er bepaalde eigenschappen zijn die belangrijk zijn bij de ontwikkeling van het kind en het verder groeien tot volwassene. Tijdens de Glundertuin proberen we samen aan deze eigenschappen te ‘werken’. Elkaar helpen, eigen dromen hebben en durven uitspreken, keuzes maken, met elkaar samenwerken, positief zijn naar elkaar, dingen regelen, mogen falen, durven veranderen, .. zijn enkele voorbeelden van deze eigenschappen. Daarnaast is het essentieel om kinderen te leren dat ze niet alles zelf hoeven te doen of te moeten kunnen en zeker hulp mogen vragen. De kinderen hoeven ook niet altijd ‘de beste vrienden’ te zijn. Hierdoor leren kinderen dat je ook wel eens dingen moet doen met mensen die je minder aardig vindt en dat je de dingen kunt uitspreken op een fijne en respectvolle manier.

  • Er is een aanbod voorbereid dat elke ochtend wordt meegedeeld. Bij het afsluiten van de dag wordt -indien nodig- ook het aanbod van de volgende dag uitgelegd. We werken met een planning, hoewel die eerder als rode draad fungeert en als inspiratiebron. We willen immers flexibel kunnen omgaan met de noden van de groep.

    Het onthaal, het nesten en de activiteiten zijn onze vaste dagelijkse structuur en veiligheid.

    Tijdens het onthaal worden kinderen door de begeleiders opgevangen en uitgenodigd om de Glundertuin te ontdekken. Er is een knusse stille ruimte waar kinderen rustig kunnen starten aan de dag. Het atelier staat klaar waar kinderen meteen creatief de dag kunnen starten. Uiteraard kunnen kinderen ook hun dag in de Glundertuin meteen buiten beginnen, op de weide of in het aangrenzend bos.

    Na het onthaal nesten we samen om samen ons lichaam ‘aan te zetten’, te voelen & samen plannen te maken.

    De kring is het moment waar iedereen de kans krijgt te vertellen wat ze die dag willen doen of deze week graag mee bezig is. We luisteren, bevragen, leggen alle ideeën samen & overlopen het aanbod van die dag.

    Kinderen moeten niet meedoen met de activiteiten maar worden uitgenodigd. Door hen te laten spelen en voelen, ontdekken ze zelf wat er te doen valt en wat hen aantrekt. Kinderen worden dan vooral gemotiveerd door te doen.

    Wanneer kinderen aangeven dat ze honger hebben, starten we het fruitmoment of lunch. Ook dat is een bewuste keuze om kinderen zelf het leiderschap te nemen in ‘wat hebben wij nodig’ en hoe verwoord ik ‘wat ik nodig heb’.

  • Kinderen willen van nature graag dingen ervaren, proberen, beleven en uitproberen. We zorgen ervoor dat er ruimte en het materiaal is om dit te doen. Ze willen zien, voelen, ervaren hoe iets werkt of gebeurt. Als de omgeving van het kind veilig is, dan is er een gezonde basis om te ontwikkelen en dingen te proberen. Er is ruimte voor eigen inbreng en ideeën. Hierdoor krijgen kinderen de kans om alleen of samen te groeien. Uiteraard gebeurt dit steeds in samenspraak met de begeleiders en andere kinderen. Is het haalbaar? Is het goed voor jezelf en de groep? We stemmen samen af met elkaar. Door af te stemmen, te nesten en af te checken, geef je grenzen aan. Door de aandacht en de aanwezigheid van de begeleiding, worden ook grenzen aangegeven. Je laat zien dat je er bent, ook al is er veel ruimte. Dit geeft veiligheid voor de kinderen en overzicht bij de begeleiding.

    Tijdens het eerste kringmoment van de week maken we samen afspraken voor de groep.

    Wat vind jij belangrijk? Waar heb je vragen over? Wat zou een goede afspraak zijn? Doorheen de dag of week worden nieuwe afspraken gemaakt of aangevuld. Na elke blok spelen wordt er ook opgeruimd. Samen. Ook dit geeft grenzen en een gevoel van ‘regroupen’.

  • De tijd en ruimte krijgen om je eigen verwachtingen uiten, geeft je vertrouwen en kracht. Ze ook nog eens omzetten in haalbare doelen doet je glunderen!

    We starten de eerste dag met het uiten van verwachtingen van de komende week. Wat verwacht je van de Glundertuin? Waar kijk je naar uit? Wat weet je al?

    Het is een uitdaging om een droom concreet te maken. Als begeleider (of ouder en leerkracht) is het je taak om kinderen te ondersteunen om hun dromen te vertalen naar doelen. Daarnaast is het de zaak de juiste middelen te zoeken omdat doel te bereiken. En belangrijk ook, je juiste supporters, helpers of medestanders.

    We helpen kinderen middelen en doelen te onderscheiden. We zorgen er mee voor dat het doel helder wordt, dat er haalbare tussenstappen zijn en we vieren als een tussenstap behaald is.

    Een mooi voorbeeld hiervan is ‘de show’, waar ieder kind een eigen inbreng heeft, voor, op, of naast het podium.

  • Om te kunnen glunderen, zal je eerst ook wat blunderen. En die ruimte geven we. Niet alles gaat van de eerste keer. Het knutselwerkje dat je in je hoofd hebt, die slang die je voor de eerste keer gaat haken, het weeftapijtje dat zoveel werk vraagt, het kamp die je wil bouwen met een hele groep….. Een kind wil gewoon graag dat iets lukt, succeservaringen hebben. En succes gaat vooral over de beste versie van jezelf te worden. Met deze houding geniet je meer van de dingen die je meemaakt, want je weet: hiervoor heb ik zo geknokt, zo mijn best gedaan.

    Door onze aanwezigheid en onze aandacht voor elk klein stapje, kunnen we met de kinderen in gesprek gaan over hun proces. Aandacht geven aan de binnenkant: wat is je gevoel? Wat zeggen je gedachten? Wat heb je nodig? We zoeken naar oplossingen, supporters, helpers, middelen, …. Zo geven we structuur en veiligheid om hun eigen verantwoordelijkheid te laten groeien.

    Die momentjes laten we ook zien aan de ouders. De betrokkenheid proberen we groot te maken en behouden. Zo krijgen de ouders elke avond de foto’s van de afgelopen dag te zien. Ze kunnen daardoor in gesprek gaan met hun kind over wat ze gedaan hebben of nog zullen doen in de Glundertuin.